almaty-nd-600x320

آلماتی (به قزاقی: Алматы) بزرگ‌ترین شهر کشور قزاقستان و پایتخت پیشین آن است. نام این شهر در فارسی گاه آلماآتی نوشته می‌شود.

به گزارش آلامتو و به نقل از الی گشت؛ قزاقستان واقع در چهار راه فرهنگی بین آسیا و اروپا، یک کشور جذاب بین المللی است. این کشور وسیع که از دریای خزر تا چین امتداد دارد، یکی از متنوع ترین کشورها به لحاظ قومیتی است که در آن قزاق ها و روس ها در کنار اقوام ازبک، اوکراینی، تاتارها و آلمانی ها و بسیاری اقوام دیگردر یک ترکیب هماهنگ زندگی می کنند. آلماتی بزرگترین شهر قزاقستان، هر چند ممکن است جایگاه خود به عنوان پایتخت را به رقیب جوان و پر زرق خود آستانه واگذار کرده باشد اما همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی کشور و نماد روح قزاق است. این شهر از نظر چشم انداز، در دامنه کوههای پوشیده از برف و مغرور زایلیسکی- آلاتو آرمیده، به گونه خوشایندی سبز است و پر از تفرجگاه ها و فواره های چشم نواز و ماشین های شاسی بلند شیشه دودی و بلوارهای شلوغ و عریض است. بدون شک این شهر مرکزی مدرن برای مبادلات روبه رشد محصولات پتروشیمی است اما در عین حال آنقدر جاذبه های شگفت انگیز گردشگری هم دارد که بازدید از این شهر را درصدر مناطق دیدنی در سفر به قزاقستان قرار دهد. با ما همراه باشید تا بیشتر از این مقصد دیدنی بدانید.

almaty-nd-600x320

۱. شما می توانید طعم زندگی در جاده ابریشم را بچشید

هیچ جایی بهتر از بازار سبز که در آن تاجران و بازرگانانی از سرتاسر آسیای مرکزی و خارج از این منطقه مثل کره ای ها برای فروش اجناس خود جمع شده اند، نمی تواند معرف چهره چند قومیتی قزاقستان باشد. محصولات تازه در این بازارها فراوان است. همچنین دلایل محکمی وجود دارد که دامنه های کوههای اطراف آلماتی نخستین رویشگاه درخت سیب است (آلماتی به معنی «پدر سیب») و این میوه در منطقه در حجم وسیع به عمل می آید. از کورت، گلوله های پر ادویه و خوشمزه از پنیر خشک که محبوب چادرنشینان در بیرون از استپ های قزاق است غافل نشوید. هر چند تنها گوشت خواران جرات می کنند وارد سالن غارمانند قصابان شوند که در آنجا پیشخوانهای درازی پوشیده شده با تکه هایی از گوشت اسب که بدون شک غذای محبوب افراد محلی است شوند. غذا خوردن را با یک لیوان کواس تازه از دکه های بیرون به پایان ببرید. فراوانی بطری های این نوشیدنی که به روش تجاری تولید شده و همه جا در دسترس است شگفت انگیز است.

42-25561120-660x438-600x400

۲. پیست های اسکی مناسب خانواده سلطنتی است

تنها با نیم ساعت فاصله از شهر با ماشین به پیست اسکی شیمبولاک می رسید. نام این پیست در سال ۲۰۱۴ زمانی که شاهزاده هری با نامزد خود کرسیدا بوناس برای گردش به آنجا آمده بودند در صدر اخبار قرار گرفت. این پیست به نحو غافلگیر کننده ای شیک است و یکی از بهترین مناطق برای اسکی در آسیای میانه به شمار می رود. زمستان های سرد و آفتابی آلماتی و وجود برف سرد و ترد، شرایط همیشه مطلوب برای اسکی را تا ماه آوریل تضمین می کند.
در تمام طول سال ارزش این را دارد که از دود و آلودگی شهر فرار کنید و با تله کابین ۴ کیلومتری با کابین های چشم نواز که عکس پلنگ بر روی آنها نقش بسته است. اینجا قلمروی پلنگ برفی است که به ندرت به چشم می خورند و هنوز در این کوه ها غرش می کنند تا قله تالگار پاس با ارتفاع ۳۱۸۰ متر بروید. مسیرهای مختلف کوهنوردی که به قله های مجاور می رسد حتی در تابستان هم پوشیده از برف و مناظر آن دیدنی است.

42-39587935-660x440-600x400

۳. ساختمان های دیدنی

آلماتی که چند بار توسط زلزله با خاک یکسان شده، شهری پر از بناهای تاریخی نیست. کلیسای جامع معراج مقدس (Holy Ascension) که با غرور در پارک پر از درخت پانفیلوف پابرجا ایستاده است، ترکیبی است از دیواره های رنگی، کاشی های دارای رنگ های براق و گنبدهای زراندود که تقریبا ۶۰ متر ارتفاع دارد و بدون استفاده از میخ ساخته شده است.

زیبایی یک نقاشی خیره کننده که در آن زنان با روسری های زیبا بر سر شمع روشن می کنند و با احترامی همراه با سکوت در محراب به عبادت مشغولند، بر فضای داخلی فاخر آن سایه انداخته است. اینجا مکانی عالی برای تجربه رویکرد باز قزاقستان به دین است: مسلمانان در کنار کسانی که به خدا اعتقاد ندارند وهمراه با دوستان ارتدوکس روس خود از این مکان دیدن می کنند.

42-32277456-660x440-600x400

۴. در این شهر نمونه هایی متعالی از هنرو معماری سوسیالیستی و واقع گرایانه به چشم می خورد

یک تکه سنگ در بیرون کلیسای جامع معراج که یادگار جنگ شوروی در آلماتی است، در بیرون مراکز پیشین ارتش خودنمایی می کند: مجسمه پر ابهتی از یک سرباز پیاده ارتش سرخ در حال دویدن، نارنجک در دست در یک اثر ساخته شده از سنگ که چند سرباز با چهره های های عبوس نیز در اطراف او هستند. عجیب است که اینجا اولین جای محبوب برای گرفتن عکس های عروسی است. برای درک دقیق تر هنر دوران شوروی به موزه دولتی کاستیف می رویم که مطمئنا بهترین موزه شهر است. این موزه به نام ابیلخان کاستیف مشهورترین نقاش قزاقستان، نامگذاری شده است. در این مجموعه بزرگ یک سالن جذاب وجود دارد که به نقاشی های او از زندگی در دوره شوروی اختصاص دارد و شامل نقاشی هایی حماسی روی پارچه از مناظر صنعتی تا پرتره هایی صمیمی از زندگی کشاورزان است.

42-32277437-660x440-600x400

۵. حمام های روسی بهترین حمام ها در آسیای مرکزی هستند

شاید مجموعه حمام های آراسان که یکی از تجربه های غیرقابل چشم پوشی در آلماتی است، به لحاظ معماری زیباترین حمام در منطقه باشد که در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک نماد بزرگ از جاه طلبی در اواخر دوره شوروی ساخته شده است. یک حوله، دمپایی و یک کلاه شاپکا بردارید و خجالت را پشت درهای اتاق تغییر بگذارید. یک سونای فنلاندی و یک حمام ترکی هم هست اما همیشه خالی هستند. شما بقیه افراد داخل حمام را در قسمت اتاق بخار بسیار داغ روسی به نام پاریلکا خواهید دید که همدیگر را به شدت با وینیکی؛ دسته ای از برگهای درخت بلوط یا توس مشت و مال می دهند. این یک رسم دردناک است که گفته می شود گردش خون را بهبود می بخشد.

اما خودآزاری در همین جا به پایان نمی رسد! رسم است که به محض خروج از پاریلکا یک سطل آب سرد نفس گیر روی خودتان بریزید. حمام رفتن را با یک شیرجه در استخر آب سرد به پایان ببرید؛ زیر یک سقف گنبدی آنقدر بزرگ که احساس می کنید در یک کاخ رومی هستید.

The post جاهای دیدنی آلماتی قزاقستان appeared first on آلامتو.

]]>

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: